JCU-modules op landelijke NLT-conferentie

Op de tweede landelijke NLT-conferentie, aanstaande donderdag 14 februari in Amersfoort, worden twee modules van het JCU gepresenteerd.

Marloes Kloosterboer vertelt over haar module “De Bewegende Aarde” en Marc van Mil presenteert zijn module “Moleculen in Leven“. Verder zal Ton van der Valk een plenaire lezing “Van losse modules naar een NLT-curriculum: ervaringen op het JCU” en een workshop “Rekening houden met verschillen in voorkennis” geven.

Meer informatie:

De Bewegende Aarde
De gevolgen van de bewegingen van de aarde, daar hebben we allemaal wel eens iets van gezien of gehoord: de tsunami van kerst 2004, aardbevingen op Sumatra, vulkaanuitbarstingen in het Andesgebergte, of dichter bij huis de Etna, geisers op IJsland of moddervulkanen in Roemenie. Maar hoe werken de achterliggende processen nu eigenlijk? Wat beweegt er precies en waarom? En welke processen in het binnenste van de aarde spelen daarbij een rol? Daarover gaat de module ‘De Bewegende Aarde’.

Bij deze module komen de onderzoeksvragen aan de orde als: wat beweegt er, hoe beweegt dit, wat zijn de oorzaken van deze bewegingen en wat zijn de gevolgen. Om deze vragen te kunnen beantwoorden hebben we allerlei disciplines nodig. Bijvoorbeeld aardrijkskunde: bij dit vak vak worden deze processen beschreven en wordt er heel kort ingegaan op oorzaken en gevolgen. Om deze oorzaken en gevolgen beter te doorgronden heb je wis- natuur- en scheikunde nodig.
Tijdens de workshop maken we kennis met delen van de NLT module, zowel de theorie als de opdrachten. We maken daarbij gebruik van alle vier de disciplines.

Moleculen in Leven
In de module ‘Moleculen in Leven’ bestuderen de leerlingen hoe een levende cel op moleculair niveau functioneert. De module gaat over DNA en eiwitten en hoe deze biomoleculen de cel vormgeven.
Bij veel ziektes en aandoeningen gaat er juist in deze moleculaire mechanismes iets mis. Eiwitten funcioneren niet goed of fouten in het DNA zorgen dat de cel niet meer goed functioneert. Ook de werking van medicijnen is gebaseerd op ons begrip van de ‘Moleculen in Leven’.

In de module wordt dit eerst uitgewerkt aan de hand van het voorbeeld Cystic Fybrose (taaislijmziekte). Leerlingen proberen zelf tot mogelijke strategieën voor genezing van de ziekte te komen. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes aan de slag om zelf een ziekte of werking van een medicijn op moleculair te ontrafelen.

Om de cel te begrijpen is uiteraard een flinke portie scheikunde en biolgie nodig. De module gaat over de wonderlijke samenhang tussen de chemische samenstelling en biologische functie van de ‘Moleculen in Leven’.

Rekening houden met verschillen in voorkennis
Op het JCU hebben we ervaring met meer dan 10 NLT-modules. Omdat onze leerlingen allemaal beide natuurprofielen doen en veel modules relatief laat in het curriculum zitten, hebben we nog weinig problemen met gebrek aan voorkennis gehad. Bij de ‘vertaling’ van onze modules naar reguliere vwo-scholen toe, waar we nu enige ervaring mee hebben, lopen we wel tegen dat probleem op. Bijvoorbeeld bij biofysica: NT-leerlingen missen biologie; NG leerlingen missen natuurkunde. Voor de module astrofysica hebben NT-leerlingen van 5V een aantal essentiele begrippen zoals zwater straler, spectra, nog niet gehad omdat die in 6V worden behandeld. Verschillende modellen worden gepresenteerd en bediscussieerd hoe dit op te lossen.
Deze werkgroep is bedoeld voor mensen die zelf bezig zijn een module te ontwikkelen.

Advertenties

Eén reactie to “JCU-modules op landelijke NLT-conferentie”

  1. JCU-presentaties op Landelijke NLT conferentie « Nieuws van het JCU Says:

    […] JCU-modules op landelijke NLT-conferentie […]


Reacties zijn gesloten.