Empowerment en leerresultaten van JCU-leerlingen: artikel in Pedagogische Studiën

(Update 11 april: link naar artikel toegevoegd.)

Het programma van het JCU, met verdiepend, verrijkend en versneld onderwijs in gezelschap van getalenteerde en gemotiveerde leerlingen, zorgt voor goede leerresultaten en een gevoel van empowerment bij de leerlingen.

Dat schrijven Ton van der Valk, Hetty Grunefeld, en Albert Pilot in het artikel Empowerment en leerresultaten bij getalenteerde bètaleerlingen in een verrijkte onderwijsleeromgeving in Pedagogische Studiën (jaargang 88, nr. 2, 2011, pp. 73 – 89).

Zij onderzochten de invloed van verschillende aspecten van het JCU-programma, zoals de sfeer, de aanpak van de docenten en de onderzoeksgerichtheid, op het empowerment: het vertrouwen van leerlingen in hun eigen kunnen, hun gevoel dat ze zinvol bezig zijn en dat ze invloed kunnen hebben op hun eigen onderwijs.

Alle aspecten van het programma, in het bijzonder de sfeer en het verdiepende en verrijkende programma, blijken bij te dragen aan de verhoging van de mate van empowerment van de leerlingen. Daarnaast zijn de onderwijsdoelstellingen (goede examenresultaten, veel keuze voor bètavervolgopleidingen en tevreden terugblikken op het JCU) grotendeels gehaald.

Lees het artikel via igitur.

Advertenties
Geplaatst in artikel, onderzoek. Tags: , , , , . Reacties staat uit voor Empowerment en leerresultaten van JCU-leerlingen: artikel in Pedagogische Studiën