Differentiatie op school: onderzoek naar beleid en de lespraktijk

Gitta Haarbosch, Judith Schenkels en JCU-medewerker Krijn Kieviet hebben als docenten in opleiding een onderzoek gedaan op drie verschillende scholen naar het beleid op het gebied van differentiatie en hoe differentiatie in de praktijk werkt.

Zij hebben onderzocht hoeveel deze scholen differentiëren op zes verschillende dimensies, van doelen en tempo tot activiteiten en rooster. Opvallend is dat het beleid en de visie van de scholen sterk verschillen, terwijl de ervaringen van docenten met differentiatie in hun eigen les erg op elkaar lijken. Dat verschil wordt deels verklaard doordat er ook differentiatie in vakoverstijgende projecten, buiten de reguliere lessen om, plaatsvindt.

In het artikel Beleid en Differentiatie: boter bij de vis? staat meer over de dimensies van differentiatie en de resultaten van het onderzoek.

Advertenties
Geplaatst in artikel, onderzoek. Tags: , . Reacties staat uit voor Differentiatie op school: onderzoek naar beleid en de lespraktijk