Publicaties

Op deze pagina vindt u een overzicht van publicaties, vaak van JCU-medewerkers, over het JCU en het materiaal dat we ontwikkelen. De links verwijzen naar de originele berichten op deze site waarin meer informatie staat.

2014

Connecting Excellence in secondary and higher education Ton van der Valk, Ton van der Valk, : M.V.C. Wolfensberger, L. Drayer, J.J.M. Volker (eds.) (2014). Pursuit of excellence in a networked society. Münster – New York: Waxmann.

Characteristics of a challenging learning environment Suzanne Vrancken Sanne Tromp, Suzanne Vrancken, Sanne Tromp:  M.V.C. Wolfensberger, L. Drayer, J.J.M. Volker (eds.) (2014). Pursuit of excellence in a networked society. Münster – New York: Waxmann.

Excellentie en differentiatie, Ton van der Valk, School aan Zet, 2014

Ton van der Valk (2014). Training Teachers to Promote Talent Development in Science Students. In Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference). In: C. P. Constantinou, N. Papadouris, A. Hadjigeorgiou (eds.) http://www.esera.org/media/esera2013/Ton_vanderValk_10Feb2014.pdf

2013

Excellentie en de leeromgeving, Sanne Tromp en Suzanne Vrancken, School aan zet, sept. 2013

Excellente leerlingen verkennen elementaire deeltjes, Vincent van Dijk, Florine Meijer, Ton van der Valk, NTvN juni 2013, pp. 216-219.

Kwantumstructuur van de materie: quarks, orbitalen en deeltjes in doosjes, Florine Meijer, Ton van der Valk, Vincent van Dijk en Frans Teeuw, NVOX januari 2013, pp. 18-20.

2012

Proeven van vroeger, Hieke Huistra, Tiemen Cocquyt, Hendrik Asper, Ton van der Valk, NVOX november 2012, pp. 422-424.

Van hiv tot aids? Een probleemgestuurde nlt-module voor 5/6-vwo, Krijn Kieviet en Ton van der Valk, NVOX oktober 2012, pp. 370-372.

Excellente leerlingen in de collegebanken, Marieke Snippe, Bij de Les, maandblad van de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders NVS-NVL, september 2012, pp. 22-23.

NLT op de universiteit: portret van Junior College Utrecht. Hoofdstuk in Beeld van bètavernieuwing, B. Hollaardt en C. Blokhuis, Stuurgroep nlt, september 2012.

Beleid & Differentiatie: boter bij de vis, G. Haarbosch, K.J. Kieviet en J.J.J. Schenkels, PGO voor lerarenopleiding Universiteit Utrecht, Centrum voor Onderwijs en Leren, juni 2012.

2011

Leerlingen begeleiden bij differentiatie, Krijn Kieviet, Ton van der Valk, Mark Koren en Arjen Galema, NVOX december 2011, pp. 474-475.

Ikonderzoekwater, in bijlage Geoweek bij Geografie juni 2011, p. 12.

Wisselstromen met en zonder imaginaire machten, Elektrische schakelingen als inspiratie voor complexe getallen, Aad Goddijn en Ton van der Valk, De Nieuwe Wiskrant, juni 2011, pp. 18-26.

Leef met je hart! Van bloedvat tot hartinfarct, Sanne de Jong, Harold van Rijen, Baukje Lobregt, Henriette Kok, NVOX, juni 2011, pp.272-273.

Stimuleren van bèta-talent in de klas, Ton van der Valk, ECENT.nl, 14 april 2011.

Empowerment en leerresultaten bij getalenteerde bètaleerlingen in een verrijkte onderwijsleeromgeving, Ton van der Valk, Hetty Grunefeld, en Albert Pilot, Pedagogische Studiën (2011) jaargang 88, nr. 2, pp. 73–89.

NLT-module IJs en Klimaat, Marloes Kloosterboer en Ton van der Valk, Geografie april 2011, pp. 42-43.

Biofysica tussen oog en brein: De nlt-module Kijken en Zien, Ton van der Valk en Krijn Kieviet, NVOX februari 2011, pp.63-65.

IJs en Klimaat: een module voor 6vwo, Ton van der Valk en Michiel van den Broeke, NVOX januari 2011, pp. 22-24.

Differentiatie en leerlingfeedback: keuzeopdrachten bij scheikunde als voorbeeld, Frans Teeuw, Ilse Landa en Ton van der Valk, NVOX januari 2011, pp. 6-8.

2010

Prijs jezelf goed aan en behaal gegarandeerd succes! De waarde van de motivatiebrief als voorspeller van studiesucces op het JCU. Lisette Brouwers en Carin van Haren, PGO voor IVLOS lerarenopleiding, Universiteit Utrecht, december 2010.

Complexe stromen. Een module voor nlt en wiskunde D, Ton van der Valk en Aad Goddijn, NVOX december 2010, pp. 495-497.

Tegemoet komen aan verschillen in de klas, Vincent van Dijk, Jeroen van Velden, Florine Meijer en Ton van der Valk, NVOX september 2010, pp. 308-310.

Ikonderzoekwater.nl, Bob Lefeber, Willem Hendrik van Ledden en Sanne Tromp, NVOX september 2010, pp 311-313.

Biologie-onderwijs op eigen niveau, Krijn Kieviet, bionieuws, 18 september 2010.

Ruimte voor verschil: een model voor differentiatie in het vwo, Sanne Tromp, in: Sprint-Innovatief 2009: 15 voorbeelden van innovatieve samenwerking in de bètaketen, Platform Bèta Techniek, augustus 2010, pp. 124-132.

Moleculen in leven. Een nlt-module tussen leven en niet-leven,Marc van Mil en Ton van der Valk, NVOX juni 2010, pp. 273-275.

Hart en Vaten, stilstaan bij een hartinfarct, Kirsten Kosters-Klapwijk, Harold van Rijen en Ton van der Valk, NVOX mei 2010, pp. 204-206

Levensloop van Sterren, Florine Meijer en Ton van der Valk, NVOX april 2010, pp. 148-150.

2009

Nlt-modules volgen in een academische omgeving, Virjanand Panday, René ter Wee en Ton van der Valk, NVOX september 2009, pp. 312-313.

Naar samenhang in een nlt-curriculum, Ton van der Valk, NVOX juni 2009 pp. 66-68.

De Bewegende Aarde, een interdisciplinaire NLT-module. Marloes Kloosterboer, Hans de Bresser en Ton van der Valk, NVOX januari 2009, pp. 4-7.

Onderwijs aan talenten in de natuurwetenschappen. Ton van der Valk, Vincent van Dijk en Jeroen van Velden, NVOX januari 2009, pp. 23-25.

2008

Heart and blood vessels: investing in pre-university education. M. Vos, S. Tromp, H. Stam, Netherlands Heart Journal, november 2008.

Hart en vaten: ook investeren in het vwo-onderwijs. H. Stam, N. van der Houwen, A. Ottevanger, A. Klaassen, Hart Bulletin van de Nederlandse Hartstichting, oktober 2008.

De omslag van de NVOX van oktober 2008

Onderzoekende houding, een leerlijn. Marieke Aarsen en Ton van der Valk, NVOX oktober 2008.

Senior secondary school physics curriculum for talented students Ton van der Valk, Jeroen van Velden, Vincent van Dijk, GIREP augustus 2008.

Jij en het JCU: Empowerment op het Junior College Utrecht. Ton van der Valk, Albert Pilot, Hetty Grunefeld, Quintijn Sissingh Meijer, IVLOS augustus 2008.

De bewegende aarde: Geo-module voor Natuur, Leven en Technologie. Marloes Kloosterboer-van Hoeve & Hanneke Paulssen, Geografie augustus 2008.

Junior College Utrecht as a laboratory for innovation in school science and mathematics Ton van der Valk en Sanne Tromp, ISDDE juli 2008.

De invloed van curriculumkenmerken op empowerment van getalenteerde bètaleerlingen. Ton van der Valk, Albert Pilot & Hetty Grunefeld, ORD juni 2008.

Geef ‘hart en vaten’ navolging. Sanne Tromp en Hans Stam, FD, 10 maart 2008.

2007

Junior College Utrecht: Challenging Motivated Upper Secondary Science Students; Junior College Utrecht: a Laboratory for Innovation of Science Education, Ton van der Valk & Harrie Eijkelhof, ESERA augustus 2007.

Junior College Utrecht: Challenging talented secondary school students to study science. Ton van der Valk, Ed van den Berg and Harrie Eijkelhof, School Science Review, juni 2007.

JCU: een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van bèta-onderwijs, Ton van der Valk en Sanne Tromp, NVOX  maart 2007, pp. 142-145.

Gemotiveerde leerlingen méér uitdagen. Ton van der Valk en Sanne Tromp, NVOX februari 2007, pp. 84-87.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s